Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Partneři

Euroregion Silesia

Euroregion Silesia

Severni

Technotrasa

Severnimorava.travel

město Bílovec

Bílovec

město Fulnek

Fulnek

logo MOMikroregion Odersko

Region Poodří

Region Poodří

město Studénka

Studénka

AsompoAsompo, a.s.

 

 

MSK

Logo MSK

 

Facebook

Facebook

 

Twitter

 

Instagram

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 8
DNES: 191
TÝDEN: 4267
CELKEM: 732647

Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Antonín Jan Nepomuk Brosmann

(P. Damasus a Sancto Hieronymo)

* 7. 9. 1731     Fulnek

+ 16. 9. 1798  Příbor

barokní hudebník a hudební teoretik

Pozoruhodná skladatelská osobnost piaristického řádu, nejen rozsahem dochovaného díla (100 skladeb), ale především jeho kvalitou. Hudební vzdělání získal u augustiniánů ve Fulneku.

V r. 1750 vstoupil do piastritického řádu, působil jako prefekt a profesor filozofie piaristické školy v Mikulově, později po šest let jako prefekt a profesor v Bílé Vodě.

V letech 1768 - 1775 byl regentem Lichtensteinova zpěváckého semináře v Kroměříži, pak rektorem koleje v Příboře, kde se stal v červenci 1787 prefektem kláštera. Zde také zemřel ve věku 67let.

Byl nadaným skladatelem a měl značné nadání v oboru hudební vědy a hudebního umění.Ve skladatelské činnosti věnoval se především církevním skladbám, hlavně offertoruím. Složil dvě sepolkra, oratorium a kantátu „Zur Zeit des Türken Krieges“ (1790). Jeho skladby z let.1763 - 1795 jsou uloženy v Kroměříži (zde i skladatelův latinský životopis podle P. Acháce Černého), v Národním muzeu v Praze, v Hudebním archívu Slezského ústavu ČAV v Opavě a v Hudebním archívu Moravského muzea v Brně. Profesor Brosmann napsal také tři teoretické spisy o hudbě „De modo instituendi in cantu“ (O způsobu vyučování zpěvu), de directione musicae (O řízení hudby), a „De regulis composicionis“ (O pravidlech skladby) Brosmannovy duchovní skladby se provozovaly také na příborském farním kůru. Dochovalo se odtud devět jeho skladeb, opsaných vesměs tehdejšími hudebníky farního kostela ještě za Brosmannova života. Za zmínku stojí takzvaná "Farní mše in C“ pro soprán, alt, tenor, bas, dvoje housle, hoboje, lesní rohy a varhany, zkomponovaná roku 1793.

V pojetí skladatelské činnosti vycházel Brosmann z neapolské školy a klonil se k brixianismu (podle skladatele F. X. Brixiho). Jeho dílo bylo známější na Moravě a ve Slezsku než v Čechách.